امروزه بازی‌های رایانه به یکی از قدرتمندترین رسانه‌ها جمعی موجود در سطح جهان تبدیل شده است. این رسانه دارای اثرگذاری عمیق و گسترده است و مخاطبان آن به دلیل خصوصیات منحصر به فرد این رسانه در برابر محتوای آن مقاومت کمی می‌توانند از خود نشان دهند. با این وجود متاسفانه این رسانه از سوی محافل علمی توجهی که لایق آن را بوده باشد کسب نکرده است. از سویی دیگر به نظر می‌رسد محتوای منتشر شده در این رسانه دارای هم‌پوشانی وسیعی با اهداف، اولیت‌ها و علایق سیاست‌مداران و مراکز تصمیصم‌سازی در کشورهای سازنده این بازی‌ها است. این تحقیق در صدد است تا گوشه‌ای از خصوصیات و توانایی این رسانه در القای محتوای مورد نظر سازندگان را نشان دهد. و با استفاده از علم نشانه‌شناسی، تحلیلی از بازنمایی جهان خارج و مقوله تروریسم در یکی از بازی‌های رایانه‌ای محبوب را ارائه نماید. این تحقیق در نهایت به این نتیجه رسیده است که بازی «ژنرال‌ها» توسط مجموعه‌ای شبیه به یک تیم واکنش سریع رسانه‌ای در یک گفتمان شرق‌شناسانه مدرن پس از یازده سپتامبر به وجود آمده است که وظیفه دارد اولا افکار عمومی را در دنیا چه در کشورهای غربی و چه در کشورهای هدف درباره دلایل و اهداف حملات کشورهای غربی به بعضی کشورهای خاورمیانه آماده کند؛ ثانیا توجیه اعمال و رفتار ارتش‌های غربی در حمله به آن کشورها را بر عهده بگیرد و ثالثا افکار عمومی را در برای ماندن طولانی مدت کشورهای غربی و ساخت پایگاه‌های دائمی در کشورهای خاورمیانه آماده سازد. در این گفتمان، بازی ابتدا با رویکردی قطبی‌گرایانه تصویری کلیشه‌ای و ساده شده از تروریسم ارائه می‌دهد که در آن با دیدگاهی شرق‌شناسانه دشمن یا تروریست‌ها معرفی می‌شوند. در ادامه بازی با نشان دادن اقدامات تروریست‌ها، واکنش کشورهای غربی را در لشکرکشی به «لانه شر» اقدامی قابل قبول و غیر قابل اجتناب معرفی می‌کند. این نوشتار قصد تحلیل چگونگی این بازنمایی دارد.
کد نوشتار : 208480